Friday, 23 November 2012

7. What is surrealism in cinema? Discuss the early surrealist movement, with examples. Is "surrealist cinema" possible today? Discuss one (1) / 2 films which might be considered contemporary examples, with reasons


Surrealisme bermula di Perancis. Perkataan surrealisme telah diperkenalkan oleh seorang lelaki bernama Guillaume Apollinaire (1880-1918) dalam karyanya yang telah dikeluarkan pada tahun 1917 yang dikenali sebagai Parade dan Les Mamelles de Tirésias. Walau bagaimanapun, Apollinaire meninggal dunia enam tahun sebelum André Breton menerbitkan "Manifesto surrealisme" (1924), dan oleh itu penggunaan perkataan mistik mungkin tidak tepat sama seperti Breton.

Sejak itu ia telah menjadi satu pergerakan karya seni tulisan dan visual yang menggambarkan satu bentuk budaya. Ini bentuk budaya terdiri daripada seni visual, sastera, filem, muzik dan bahasa, serta pemikiran dan amalan politik, falsafah, dan teori sosial.

Surrealist menampilkan elemen kejutan, juga satu-satu bahagian yang tidak diduga dan bukan sequitur, bagaimanapun, ramai artis dan penulis surrealist menganggap kerja mereka sebagai satu gerakan falsafah pertama, dan berkerja sebagai artifak.

Surrealisme adalah gerakan pertama sastera dan seni untuk dijadikan sesuatu yang dikaitkan dengan pawagam, walaupun ia juga telah menjadi satu pergerakan yang sebahagian besarnya diabaikan oleh pengkritik filem dan ahli sejarah. Asas gerakan bertepatan dengan kelahiran gambar bergerak, dan fahaman surealisme yang mengambil bahagian dalam gerakan adalah antara generasi pertama yang telah membesar dengan filem sebagai sebahagian daripada kehidupan harian.


Kebanyakan kesusasteraan kritikal, bagaimanapun, memberi tumpuan sama ada pada tahun 1920-an atau kerja Luis Bunuel (22 Februari 1900-29th Julai 1983) sebagai contoh. Dia adalah seorang pembikin filem Sepanyol di mana filem beliau Un Chien Andalou (1929) telah dianggap antara filem terawal Surrealist dihasilkan. Filem diterima oleh pergerakan Perancis surrealist. bermain dengan konvensyen naratif, perhubungan impak istimewa, dan hubungan sosial antara watak-watak yang mencabar konvensyen dan logik.


Dalam filem hari ini, kita masih boleh mendapatkan beberapa elemen mistik yang digambarkan, bagaimanapun ia mungkin tidak seperti filem tahun 1920-an. Antara contoh yang boleh di gunakan adalah filem yang diarahkan oleh Jean-Pierre Jeunet bertajuk Amelie (2001). Satu contoh  cara Juenet menggambarkan surrealisme yang terlibat dalam filem Amelie menggambarkan pemikiran atau impian watak-watak itu dengan menunjukkan beberapa elemen dalam filem seperti animasi objek (lampu tidur), lukisan (haiwan dalam gambar bilik tidur) dan gambar (gambar-gambar yang memberitahu Nino tentang Amelie).

Berdasarkan filem ini, kita kini boleh melihat bahawa gerakan surrealisme masih wujud dalam filem hari ini. Walau bagaimanapun, kandungan pelik yang biasanya menggambarkan filem surrealisme dalam cara yang paling dramatik akan menggambarkan cara yang paling canggih yang menggabungkan teknologi hari ini menggunakan kesan khas seperti yang pernah di lakukan seperti ini.

No comments:

Post a Comment