Surrealisme
bermula di Perancis. Perkataan surrealisme telah diperkenalkan oleh seorang
lelaki bernama Guillaume Apollinaire (1880-1918) dalam karyanya yang telah dikeluarkan
pada tahun 1917 yang dikenali sebagai Parade dan Les Mamelles de Tirésias.
Walau bagaimanapun, Apollinaire meninggal dunia enam tahun sebelum André Breton
menerbitkan "Manifesto surrealisme" (1924), dan oleh itu penggunaan
perkataan mistik mungkin tidak tepat sama seperti Breton.
Sejak
itu ia telah menjadi satu pergerakan karya seni tulisan dan visual yang
menggambarkan satu bentuk budaya. Ini bentuk budaya terdiri daripada seni
visual, sastera, filem, muzik dan bahasa, serta pemikiran dan amalan politik,
falsafah, dan teori sosial.
Surrealist
menampilkan elemen kejutan, juga satu-satu bahagian yang tidak diduga dan bukan
sequitur, bagaimanapun, ramai artis
dan penulis surrealist menganggap kerja mereka sebagai satu gerakan falsafah
pertama, dan berkerja sebagai artifak.
Surrealisme
adalah gerakan pertama sastera dan seni untuk dijadikan sesuatu yang dikaitkan
dengan pawagam, walaupun ia juga telah menjadi satu pergerakan yang sebahagian
besarnya diabaikan oleh pengkritik filem dan ahli sejarah. Asas gerakan
bertepatan dengan kelahiran gambar bergerak, dan fahaman surealisme yang
mengambil bahagian dalam gerakan adalah antara generasi pertama yang telah
membesar dengan filem sebagai sebahagian daripada kehidupan harian.
Kebanyakan
kesusasteraan kritikal, bagaimanapun, memberi tumpuan sama ada pada tahun
1920-an atau kerja Luis Bunuel (22 Februari 1900-29th Julai 1983) sebagai
contoh. Dia adalah seorang pembikin filem Sepanyol di mana filem beliau Un
Chien Andalou (1929) telah dianggap antara filem terawal Surrealist dihasilkan.
Filem diterima oleh pergerakan Perancis surrealist. bermain dengan konvensyen
naratif, perhubungan impak istimewa, dan hubungan sosial antara watak-watak
yang mencabar konvensyen dan logik.
Dalam
filem hari ini, kita masih boleh mendapatkan beberapa elemen mistik yang
digambarkan, bagaimanapun ia mungkin tidak seperti filem tahun 1920-an. Antara
contoh yang boleh di gunakan adalah filem yang diarahkan oleh Jean-Pierre
Jeunet bertajuk Amelie (2001). Satu contoh cara Juenet menggambarkan surrealisme yang
terlibat dalam filem Amelie menggambarkan pemikiran atau impian watak-watak itu
dengan menunjukkan beberapa elemen dalam filem seperti animasi objek (lampu
tidur), lukisan (haiwan dalam gambar bilik tidur) dan gambar (gambar-gambar
yang memberitahu Nino tentang Amelie).
Berdasarkan
filem ini, kita kini boleh melihat bahawa gerakan surrealisme masih wujud dalam
filem hari ini. Walau bagaimanapun, kandungan pelik yang biasanya menggambarkan
filem surrealisme dalam cara yang paling dramatik akan menggambarkan cara yang
paling canggih yang menggabungkan teknologi hari ini menggunakan kesan khas seperti
yang pernah di lakukan seperti ini.
No comments:
Post a Comment